Hoe werkt het Instagram algoritme?

Instagram is uitgegroeid tot een van de belangrijkste platforms voor social media. Er worden dan ook elke minuut meer dan 65.000 berichten geplaatst op deze app! Daarom is het een uitdaging om hier tussenuit te springen.
July 26, 2024

Het algoritme kan soms een uitdaging vormen voor gebruikers die op zoek zijn naar groei en zichtbaarheid. Gelukkig zijn er strategieën die je kunt gebruiken om het algoritme te verslaan en je Instagram-account te laten groeien.

Hier zijn 6 tips die je kunt gebruiken om het Instagram-algoritme te slim af te zijn:

1. Gebruik de hulpmiddelen die Instagram aanbiedt

Maak gebruik van de functies die Instagram aanbiedt. Hoe meer je deze functies gebruikt, hoe meer Instagram jouw bericht zal pushen.

Verschillende voorbeelden hiervan zijn de functies die ze hebben om een post te verreiken, je kunt je creativiteit de vrije loop laten! Plaats een liedje, locatie en filter bij je foto’s.

Bewerk je reels en verhalen ook in Instagram zelf! Hoe meer je doet met de tools binnen Instagram, hoe beter je post zal presteren.

2. Zoek interactie met gelijksoortige accounts

Maak jezelf zichtbaar in de ogen van jouw doelgroep op de gelijksoortige accounts. Zorg ervoor dat je dit elke dag een aantal minuten doet voor het beste resultaat.

Reageer en like op de posts van gelijksoortige accounts. Volg ook accounts met gelijksoortige content, met een beetje geluk zullen ze je ook terug gaan volgen!

3. Maak gebruik van hashtags

Ga aan de slag met een hashtag onderzoek. Het is namelijk van belang om de juiste hashtags in je post te verwerken. Gebruik tussen de 5 en 10 relevante hashtags die bij jouw bericht/thema aansluiten.

Zorg ervoor dat je een mix hebt van grote, middel en kleine hashtags.

Een goede mix van hashtags bij je post zijn 3 hashtags die aansluiten op je bedrijf, 3 hashtags die aansluiten op de sector en 3 hashtags specifiek over de post die je plaatst. Let ook goed op het verschil in aantal berichten per hashtag. Gebruik hashtags met een verschil in bereik, anders verdwijnt je bericht net als een speld in een hooibaal.

4. Zorg voor interactie met je volgers

Betrek je volgers bij je content door vragen te stellen, polls te plaatsen en reacties te stimuleren. Hoe meer interactie je hebt met je volgers, hoe meer het Instagram-algoritme jouw account zal belonen door je content aan meer mensen te laten zien.

Verwerk interactie ook in je stories door middel van polls en quizes. De drempel om daar te reageren ligt namelijk lager.

5. Maak gebruik van Instagram Stories en Reels voor algoritmevoordeel

Instagram Stories en Reels zijn uitstekende manieren om het algoritme in je voordeel te laten werken en je zichtbaarheid te vergroten. Reels worden een stuk makkelijker aangeraden bij een brede doelgroep door het Instagram algoritme dan een normale post. Doe hier je voordeel mee en haal die views binnen op jouw unieke content! Zorg dat je content makkelijk te bekijken is waarvan de doelgroep heel snel onder de indruk is.

De eerste twee seconden van je reel zijn het allerbelangrijkst, kies dus voor een goede hook waardoor mensen verder willen kijken. Maak boeiende en creatieve Stories en Reels om je publiek te betrekken en het algoritme te laten zien dat je waardevolle content produceert.

6. Gebruik creatieve ideeën voor Instagram-inhoud

Denk buiten de kaders en wees creatief met je Instagram-inhoud. Experimenteer met verschillende soorten content, zoals foto’s, video’s, carrousels en live video’s, om je publiek te blijven boeien en het Instagram-algoritme te laten zien dat je account de moeite waard is om te volgen.

Slaat je content niet aan of krijg je niet genoeg likes, ga verder met het proberen van nieuwe soorten content of bewerk een klein deel van de post! Op deze manier zal Instagram het nog een keer pushen naar een nieuwe doelgroep en zo genereer je meer bereik.

Door deze tips toe te passen en consistent hoogwaardige content te leveren, kun je het Instagram-algoritme verslaan en je account laten groeien naar nieuwe hoogten van succes. Blijf experimenteren, leren en aanpassen om je Instagram-strategie voortdurend te verbeteren en te optimaliseren.

Lees meer

Meer blogs